fredag 7. mars 2014

Rundtur på Eksismoa

Liten runde på Eksismoa

3,6 km




Området rundt Grasmoa er egentlig ett veldig flott turterreng. Det er åpent, med mye høye furuer, og lite undervegetasjon. Turstiene er i god stand, og blir flittig brukt av både ridende ryttere til hest, så vel som joggere og turgåere. Mest vanlig er kanskje å ta turen opp over Bukkåsen (den turen kan du lese om her), men man kan også gå en runde nede på selve moa, som jeg skal gjøre i dag.





Jeg parkerer bilen som vanlig på utsiden av bommen ved veien som leder opp til Eksismoa motorbane. Rett på innsiden av bommen begynner stien på høyre side av veien.



Ikke det aller beste turvær i dag, må jeg bare påpeke. Kanskje fordi det er bursdagen min... Men samme det, finnes ikke dårlig vær - bare dårlige klær, har jeg hørt. Og klærne mine er det ingenting i veien med, hehe. Skal litt mer til enn litt regn før jeg holder meg innendørs.





Turen begynner på sti gjennom tett skog, frem til krysset der stien til Bukkåsen tar av til høyre. Vi fortsetter rett frem, og kommer snart ut på moa med sine karakteristiske furuer og moserabber. Her går det stier på kryss og tvers gjennom hele landskapet. Ønsker man å gå den runden jeg har gått, vil jeg anbefale å laste ned gpx-fila til en gps, for det er nesten umulig å forklare hvilken vei jeg tar i sti-kaoset. Vil man allikevel forsøke seg uten gps, så er det forsåvidt ingen fare for at man går seg bort. Området er relativt lite og oversiktelig. Holder man seg til "den smale sti" ender det nok godt... hehe....




Etter ca 1,6 km har jeg kommet opp til Svartputten, og kan sette meg ned for en velfortjent pause. Her er det også en bok man kan skrive seg inn i hvis man vil dokumentere at man har vært her.




Været er ikke så hyggelig at jeg bevilger meg mer enn noen minutters pause. Stivalget fra Svartputten er mange, men jeg velger den som går vestover. Det er også den som er bredest. Etter ca 1 km er man nede på grusveien, og kan følge denne tilbake til bilen.




Sporloggen legges ved for den som er interessert. Hvis du klikker på logo for "Lommekjent.no" kommer du til siden der gpx fila ligger. Der kan den også lastes ned for den som vil. Fungerer bare for Garmin enheter tror jeg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...