lørdag 8. mars 2014

Rundt Langvannet

Langvannet-runden

6,5 km


Publisert mars 2014

"Har du gått rundt Langvannet?" fikk jeg spørsmål om for noen uker siden. Jada, svarer jeg, og tenker Store Langsjøen... Hehe, ikke så lett for en stakkars innflytter å holde styr på alle disse vannene. Langvannet. Langevannet. Langsjøen. Dessuten heter jo mange av vannene det samme. Morttjennet for eksempel... finnes ihvertfall fire vann som heter det bare i Aurskog området. Kanskje flere også. Eller Abbortjern. Dårlig fantasi eller...?

Da tabben gikk opp for meg, fant jeg ut at da måtte jeg virkelig gjøre som jeg sa jeg allerede hadde gjort... :) Gå rundt Langvannet.


Grusvei den første kilometeren


Langvannet-runden kan vel best sammenlignes med Tævsjø-runden for oss i Aurskog. Det er vel den mest benyttede turløypa for alle som bor i Bjørkelangen. Sikkert andre steder også. Skal du gå rundt Tævsjøen, blir det fort 12km +, noe som kan bli i lengste laget for mange. Langvannet-runden er bare på 6,5 km. Det er overkommelig.

Jeg valgte å kjøre opp forbi Dalhauglia skianlegg, og parkere ved bommen til Stigenveien. Mange mosjonister og turgåere følger lysløypa fra helt nede ved Bjørkelangen videregående skole.


Tydelig sti gjennom skogen


Fra bommen følger vi grusveien en drøy kilometer, før vi tar av på merket sti. Herifra går vi på sti hele veien rundt, til vi ender opp ved Stigrundtjenn og igjen er på grusveien. Kort fortalt, hehe.

Jeg lar bildene fortelle resten...

Mye gjørme etter tømmerkjøring

Her kan man dokumentere at man har vært her

Vakkert på sti ned mot Langvannet

Skummelt for en tøff schæfer å krysse demningen

Kevin og Fritz i (på) Langvannet

Langvannet

Vårsol og is på vannet


På sti langs vannet





Mye rotvelt etter stri vind 



Vakkert og grønt, selv før løvsprett

Stigrundtjern


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...