søndag 26. januar 2014

Med utgangspunkt Balterudåsen

Svensjø-runden

10,7 km


Vinter og snø. Ikke alltid like lett å finne turer som egner seg å gå når det er vinter. Nå må det jo sies at denne vinteren er langt fra normal med hensyn til snømengde. Det gjør det jo selvsagt litt lettere at det ikke er kommet to meter snø, hehe.



I dag velger jeg å gå en runde på grusvei. Vanligvis foretrekker jeg bilfrie veier og skogsterreng, men nå som det er snø på bakken begrenser mulighetene seg betraktelig. Da er jeg mer avhengig av grusveier og skogsbilveier som brøytes. Og det tilsier som regel biltrafikk.... om enn i varierende grad.




Jeg kaller turen Svensjø-runden, men egentlig er den mye mer omfattende enn som så, hehe. Svensjøen er ett lite vann, og meg bekjent går det ikke sti eller vei rundt vannet. Men velger man en litt videre omkrets på runden, så er det fullt mulig. Ett lite usikkerhetsmoment er det allikevel. Mellom småbrukene Svensjøen og Sørli er veien bommet. Dette er en dårlig kjerrevei. Det er den delen av veien som går langs vannet. Jeg aner ikke om denne veistubben på ca 2 kilometer er brøytet. Uansett er det ikke kommet så masse snø, så jeg velger å ta sjansen.

Svensjø



Ved å gå en runde, spiller det jo ingen rolle hvor du begynner turen. Det er bare å finne ett egnet sted å sette igjen bilen. Valget i dag falt på Balterudåsen. På toppen faktisk. Og fordi jeg ønsker å gå runden med klokken, begynner vi å gå nedover mot Borstad krysset. Her tar vi til høyre, og følger veien helt fram til småbruket Svensjøen. Kjerreveien forbi vannet var ikke brøytet, noe jeg regnet med, men på grunn av lite snø var det ikke noe problem å ta seg frem. Det er ganske bratt stigning opp i Delingsdalen, og tilsvarende bratt nedover på Ulviksjø-siden. Jeg ble god og svett på ryggen der jeg kavet meg fram i snøen.







Kjerreveien ender ut i bilvei, ved Sørli. I krysset her tar vi igjen mot høyre, og følger Ulviksjø-veien fram til Svensjø bru. Her velger vi veien som går rett fram mot Balterud, og åsen der vi satte bilen.




En helt grei runde, som går endel på bilvei. Nå er jo ikke disse veiene av de mest trafikk belastede, men man må regne med å møte en bil eller to, spesielt da man går langs veien fra Ulviksjøen. Jeg møtte faktisk ingen denne dagen, men det er kanskje mindre trafikk på søndager.




Legger også ut sporloggen her hvis noen føler seg inspirert til å ta en tur ut :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...