søndag 5. januar 2014

Breidsjøen

Stavtjenn - Breidsjøen

8,6 km


Turen inn til Breidsjøen er en av de turene jeg gikk endel da jeg bodde på Søndre Mangen, men som ble mindre interessante å gå etter at jeg oppdaget alle viltkameraene. En ting er at du vet det står ett kamera der, en annen ting blir det når dette kameraet hele tiden bytter plassering. Da vet du aldri hvor det dukker opp, og man blir gående å studere furuleggene fremfor å nyte naturen...



Breidsjøen er en "frem-og-tilbake" tur, noe som er greit en gang i blant, men blir kjedelig i lengden. Rundturer er mye mer interessant og givende, og fremmes så sant jeg ser mulighetene.

Turen inn til Breidsjøen starter jeg ved Stavtjenn, øverst i bakkene inn til Søndre Mangen. Stavtjenn er utgangspunkt for flere av mine turer, bla Rossheia runden.





Turen går på grusvei, men veien er bommet, og stengt for ordinær biltrafikk. I ukene elgjakta pågår vil jeg ikke anbefale denne turen, da jeg ved flere anledninger nesten har blitt nedkjørt av en kolonne av elgjegere i bil, som sikkert har en drøm om å kappkjøre med rallysjåfør Petter Solberg. Ihvertfall går det unna på en slik måte at en stakkars turgåer har måttet kaste seg ut i grøfta, og takket sin skaper for at hun har god kontroll på hunden.



Breidsjøen er ett stort vann, med endel hytter beliggende i strandsonen. Det er som med resten av Søndre Mangen relativt lite stier i området, men rett før "veisende", går det en sti ned til vannet, i en vik med det passende navnet Vintervika. Her er det bygget opp en bålplass.








Her måtte jo min bade-gale schæfer få utløp for sin "dille", kan du jo kalle det, og han brydde seg ikke om at det var ca 2 grader i vannet...

Hadde jeg hatt bedre tid i dag, hadde jeg nok tatt med meg kaffe, og satt meg ned her ved bålplassen. Det er faktisk en veldig koselig plass. I sommerlige temperaturer kan man også bade her (hvis man da ikke er badehund)



Etter badeseansen fortsatte vi ut på veien igjen, og fulgte denne de siste 2-300m til den stopper i vannkanten. Her ligger det en hytte, så dette er sikkert en privat tomt. I dag var det derimot ingen her, så vi våget oss ned til vannkanten for å ta noen bilder.







Fem minutter senere snudde vi, og satte kursen tilbake.
Ta gjerne turen, sporloggen finner du her:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...