søndag 8. desember 2013

Sootsjøen

Rundt Sootsjøen, Søndre Mangen

5,8 km


Hva gjør man med de store turplanene når man våkner opp til en meter snø...!?

Vel, ok, 7 cm da... men det kunne like gjerne vært en meter. Skogen blir nesten ufremkommelig, jeg fikk mine sekunder med depresjon, og andre planer måtte legges....




Vintertur repertoaret mitt er dessverre ikke så omfattende, men det er en av de tingene jeg regner med å utvide i år, og på nyåret. Endel turer som egner seg til vinterbruk kjenner jeg til, men her trengs det virkelig en oppgradering, hmmmm....

Turer som går under kategorien "vintertur", kjennetegnes ved at de stort sett går på grusveier som brøytes om vinteren. Skiturer kommer ikke inn i denne kategorien. Jeg går sjelden eller aldri på ski, men selvsagt... mirakler kan fortsatt skje :)


Mot Sootsjøen


Vel, nok om det. I dag skal jeg ikke gå på ski, det kan jeg si med sikkerhet.
Turen i dag ble lagt til Søndre Mangen. Nærmere bestemt, Sootsjøen.


Sjømyra



Bilen parkerte jeg på utsiden av bommen. Veien rundt Sootsjøen er grusvei hele turen, og jeg begynner turen ved bommen ca 100m etter Sør Mangen krysset. Deler av turen, drøye halvparten, går innenfor bom, og er bilfri. Den andre halvparten følger Sootveien.

Sootveien binder sammen Nordre og Søndre Mangen, og går fra Ovlin til Sør Mangen krysset. Turen er bare snaue 6 kilometer lang, og jeg brukte ca 1,5 time i dag.
Schæfern har ingenting i mot litt snø - det er veldig gøy! :)




Selvsagt kan man gå turen andre veien også, da pleier jeg å parkere på utsiden av den andre bommen, som ligger ved Sjømyra.



God tur!

Selv om veien rundt Sootsjøen er selvforklarende hvis man ser på ett kart, så legger jeg ut sporloggen her:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...