lørdag 28. desember 2013

Fjellskogen

Runde over Fjellskogen

9,5 km


Med oppholdsvær for en gangs skyld, og lørdagsfri, måtte det bare bli en tur.

Planen i dag var å gå turen over Fjellskogen. Turen har egentlig vært på tapetet ved flere anledninger, men har måttet utsettes. Grunnen til det er at jeg har aldri gått denne turen som en runde før, noe som innebærer noe vandring gjennom terrenget utenfor sti. Da vil jeg ha dagslys. Og nå på vinteren er timene med godt dagslys relativt få. Klokken 15 er det mørkt i skogen.


Vestre kverntjennet

Så for å få utnyttet mest mulig av dagslyset, var planen da å komme oss av gårde relativt tidlig. Men ting går jo sjelden etter planen. Først kl 1130 fikk vi satt oss i bilen, med kurs for Nordre Mangen. Jeg må innrømme at jeg var litt spent på om vi ville rekke rundt før mørket innhentet oss.... men det fikk briste eller bære som det heter :)

Bilen parkerte vi ved Tjernsmo. For å komme dit kjører man Ljønerveien inn fra Nordre Mangen Kapell. Dette er bomvei, og bompenger må betales. Bilen satte jeg i krysset der hvor Ljønerveien møter Havsjømoveien. Da går Fjellskogveien rett opp i lia fra krysset. Alt dette er veier åpne for biltrafikk, men jeg har gått flere turer på både Havsjømoveien og Fjellskogveien uten å møte verken biler eller folk. Eneste er Ljønerveien, som har en slags gjennomkjørings trafikk for alle som skal over til Ljøner eller Vestmarka.





Fjellskogen er en liten klynge med hus som ligger ca 3,5 km fra der vi parkerte bilen. De gangene jeg har gått her har jeg alltid sett flere hunder enn folk. Og når man går forbi husene som fotgjenger, og kanskje særlig fordi man har hund, så høres det godt at man kommer kan du si. Ved ett hus står det sikkert 10 elg- og jämthunder ute, flesteparten i bånd. Og nesten helt ute i veien. 

Vi passerte Fjellskogen, og la hundeglammet bak oss. Da vi kom ned på Børlivegen, tok vi til venstre. Fulgte denne i ca 300m før vi tok av på nok en liten grusvei, igjen til venstre. Denne veien tar oss opp til Gravlia. Noe som ser ut som et lite forlatt småbruk. Kanskje det brukes som sommersted?


Gravlia

Vi brukte litt tid på å sondere omkringliggende områder for å finne ut hvordan vi skulle ta oss videre. For her er det nemlig slutt på veien. Etter en stund fant Kevin en sti som tilsynelatende tok oss i riktig retning. Eneste "lille" problem var at det var overforsvømmelse og veldig høy vannstand. Stien lå under en halv meter med vann! 

Kevin har spenst nok, så han fant ett sted han kunne hoppe over, men jeg er litt tyngre i rumpa. Og ikke hadde jeg veldig lyst til å bade heller. Så jeg måtte gå ganske langt langs med elva før jeg fant ett sted jeg klarte å forsere.


Stien fortsetter på andre siden av "innsjøen"







Vi gikk ca 800m på gps gjennom terrenget før vi kom fram til grusveien som skulle ta oss ned til Havsjømoveien igjen. Det var ingen problem å ta seg fram, da terrenget var åpent og lettgått, samt at det gikk endel dyretråkk i området som vi fulgte. Det eneste var at jeg hele tiden måtte sjekke at retningen vi gikk i var riktig. Fort gjort å havne helt feil ut når man følger "stier".

Omsider kom vi ned på vei igjen, og fulgte denne i 1,2 km til vi kom ned på Havsjømoveien. Da tok vi igjen til venstre og fulgte denne tilbake til bilen.







En fin runde, men en slik tur hvor sønnen min kommenterte at det er bare oppover... hehe

God tur!
Sporlogg:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...