fredag 29. november 2013

Tur til Bukkåsen

Runde rundt Langfallåsen og Eksismoa

5,9 km


Fridag, og jeg våknet til grått vær med tykk tåke og 2 minusgrader.
I dag hadde jeg store planer om å komme skikkelig i gang med juleforberedelsene. Julepynten skulle fram, vinduene trengte en vask, jeg skulle pynte pepperkaker, drikke gløgg, steke krumkaker, fyre i ovnen... ja, dagen var egentlig fullbooket kan du si...



Kl 10 skjedde det plutselig noe ute - ett merkelig lys ga hele området ett gult skjær.... så brøyt sola gjennom tåka ;) Glemt var da julegardiner og vindusvasken, jeg kastet fra meg vaskekluten, nå skulle vi ut på tur, hehe



Eidsdammen kan skimtes mellom trærne

Selvsagt hadde jeg ikke helt fortrengt alle gjøremålene på lista mi, men jeg tenkte at Fritz og jeg hadde sikkert godt av litt frisk luft før vi fortsatt i julestemning, dessuten var det jo nesten en måned igjen til jul - god tid...!. Derfor vurderte jeg det dit henn at Eksismoa og Bukkåsen var ett godt turvalg i dag. Ikke spesielt langt, det ville ikke ta hele dagen, pluss at jeg manglet sporlogg fra den turen. Flere gode grunner med andre ord.



Hvis du sitter igjen med følelsen av at jeg forsøker å overbevise meg selv hvor lurt det var å gå på tur i dag, istedenfor å lempe julepynt og vaske vinduer.... så har du helt rett, hehe.




Jeg velger å starte turen ved bommen inn til Eksismoa. Der parkerer jeg bilen, og går stien som begynner umiddelbart etter bom-passering. Stien gjør en stor sving ett lite stykke opp i Langfallåsen, før den går ned mot hovedveien igjen. Jeg vet flere som går denne runden over Bukkåsen velger å parkere her isteden.

Litjenn

Litjenn


Stien fortsetter nå oppover i åsen. Her er det bratt, og slitsomt. Belønningen er når du kommer opp mot Litjenn flater terrenget seg ut, og blir åpent og vakkert. Stien går langs tjernet ett lite stykke. En siste bratt bakke tar deg til toppen, og Bukkåsen er nådd. Her kan man skrive seg inn i boka for å dokumentere bragden :)

Bukkåsen


Vi fortsetter på stien som tar oss ned fra Langfallåsen igjen. Like bratt som det var opp til toppen, like bratt er det ned igjen mot Eksismoa motorpark på Grasmoa.

Stien møter crossløypa, ses her på høyre side

Eksismoa motorpark

Når man kommer ned til Eksismoa, kan det være litt kronglete å finne stien i det virrvarret av merkebånd, løypetraseer, gjerder og stengsler som kjennetegner motorparken. Men har man først fått kommet seg forbi banene, så fortsetter stien inn i skogen på andre siden av anlegget.

Man bør være forsiktig med å gå i kjørebanene, og heller benytte de merkede gangstiene - man vet aldri når det kan komme en villstyring. Riktignok er de fleste kjøretøyene her utstyrt med Fuel-to-Noise- konverter... så man er vel rimelig tunghørt hvis man ikke hører når det er aktivitet på banen, hehe...


Turbok ved Svartputten




Har man kommet seg hel forbi motorparken, og fortsatt på stien, så kommer man etter 4-500m fram til ett nytt lite vann, Svartputten. Her er det en ny bok man kan skrive seg inn i, samt en benk så man kan ta en liten pust i bakken...

Herfra velger jeg den stien som går nesten 45 grader fra den jeg kom på. Terrenget her er åpent og oversiktelig, stien er tydelig og lett å se. Etter nye 5-600meter kommer man ned til det som på kartet heter Eksismoa. Ett flatt område med høye rette furuer.

Stinettet her går i alle retninger, dog de fleste ender opp i Eidslia eller Eidsverket på ett eller annet tidspunkt. For å ta samme sti som meg må man nesten bare studere sporloggen. Det er umulig å forklare :) Man kan også velge å gå ned til grusveien som går gjennom dette området, og følge den ned til bommen.




Jeg prøver så langt det lar seg gjøre, å benytte stier istedenfor vei. Men etter en stund ender også denne stien i grusveien. Da følger jeg denne tilbake til bilen.

Sporloggen:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...