lørdag 2. november 2013

Store Tævsjø runden

13 km


Knall vær, flotte høstfarger, frisk luft, 6 varmegrader.... Turdag! *smile*
Turen i dag startet rett utenfor døra. Greit å bruke nærmiljøet, og slippe å kjøre bil innimellom. Fritz synes det er helt ok ihvertfall, da han ikke er overvettes begeistret for bilkjøring :)

Turen opp til Tævsjøen kan tas fra utallige innfallsvinkler, men i dag tenkte jeg å ta den lange varianten. Mest på grunn av det flotte høstværet... vi aner jo ikke hvor lenge vi slipper unna snøen. Best å nyte mens man kan. Dessuten er det lørdag, så jeg har god tid :)


Starter turen fra Aursmoen, Lindåkervn. Man kan velge å følge Falletveien til man kommer til bommen, og følge grusveien til Tævsjøen derifra. Jeg tar som regel inn på Stubberudveien, og etter første hus på venstre side tar jeg stien som følger jordekanten. Denne stien går gjennom skogen, og  kommer inn på den samme grusveien lenger inne i skogen. 


Det går stier på kryss og tvers i dette området, så for å finne akkurat de stiene jeg går, lønner det seg å studere sporloggen som ligger i slutten av dette innlegget.

Da jeg kommer ut på grusveien igjen, så tar jeg til høyre og følger veien i ca 50m. Der går det en sti inn til venstre. Denne stien tar oss innover åpent landskap og gjennom myrer. Sakte men sikkert går det oppover :)




Stien ender ut på en større sti/kjerrevei som kommer fra Vierkjerrkroken. Vi holder til venstre, og følger denne. Nå er det tydelig sti hele veien ned til Korstjenn/Kutjern.





Vi passerer Korstjenn, og etter ca 150m kommer vi ned på en grusvei igjen. Her ligger det en gapahuk på høyre hånd, litt tilbaketrukket oppi lia . Fin å ta en kaffepause i...

Nå følger vi grusveien mot Tævsjøen, dvs vi tar til høyre. Etter kort tid kommer vi til ett kryss.Nå er vi kommet ut på den grusveien som leder ned til Aursmoen (igjen). I krysset tar vi til venstre, og er nå på gulmerket sti. Dette er løypa som går rundt hele Tævsjøen. Veien vi følger består nå av grov grus, som går over i dårlig kjerrevei etter ett par hundre meter. Etter ca 300m til, tar stien en kjapp avstikker til høyre. Merket med gul pil på steiner på bakken. Nå går det bratt nedover til vi er nesten uti vannet :)




Stien snirkler seg forbi trær og steiner langs vannet ett stykke, før det begynner å gå oppover igjen. Plutselig blir det bratt. Veldig bratt faktisk. Da jeg endelig står på toppen, pustende som en middels blæsebelg og svimmel av oksygenmangel, møtes jeg av en kasse satt opp av "Friluftsentusiasten". På kassen står en oppfordring til alle brukere av stien, om å skrive seg inn i boka. Og det gjør jeg selvsagt... Om ikke annet får jeg en hardt tiltrengt pause for å få igjen pusten.


Nå er det værste unnagjort, og flatmark følger, hehe. Vel, ihvertfall nesten. Stien fortsetter gjennom skogen i lett terreng, til vi er ute på grusvei igjen. Denne gangen er det veien som fører ned til Dreierud, og rv 239. Vi følger denne veien til vi har kommet rundt vannet, og ankommet til Gørrvika. Der fortsette veien oppover, og bort fra vannet. Vi tar gulmerket sti som holder seg langs vannet.

Grusveien langs vannet

Gørrvika








Etter turen rundt vannet er unnagjort, velger jeg stien som går ned forbi dammen, og forbi speiderhytta. Derfra krysser jeg elva over en liten bro, før jeg fortsetter på sti så jeg kommer ut på grusveien ved østre Hagen. Da er det bare å følge grusveien til man kommer ut på Lindåkerveien igjen :)

For sporlogg;

View Rundtur,Tævsjøen by Raggdog on Breadcrumbs

Powered by Breadcrumbs: manage, edit and share GPS tracks for free.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...