søndag 17. november 2013

Rundtur på Rakeie

Rundt Rabillen

9,7 km

Nok en herlig søndag! Solen skinte fra skyfri himmel, 4-5 varmegrader og sønnen min ville være med på tur... Kan det bli bedre?



I dag ble det bestemt å gå en runde på Rakeie, nærmere bestemt Rabbillveien. Det er ikke ofte jeg er på de trakter, så da var det vel egentlig på tide. Jeg har gått runden om Rabbillen før, men har aldri logget turen med gps. Derfor passet det bra å ta turen igjen :) Dessuten fikk vi kombinert det med litt øvelseskjøring med 16-åringen...



Bilen parkerte vi på Nedre Rakeie, akkurat i begynnelsen av Rabbillveien. Rabbillveien er en grusvei som slynger seg på nordsiden av vannet Rabbillen, Vesle Rabbillen, Morttjenn og flere andre små vann. Det finnes veldig få hytter i området, og nesten ikke trafikk. De første 2 km av veien er åpen for bilkjøring mot veiavgift, og veien i sin helhet eies av Stangeskovene.

Etter ca 500 m kommer vi fram til starten av Rabbillen.

Rabbillen

Rabbillen


Rabbillen er ett fiskevann, og man kan kjøpe fiskekort . Vi hadde verken med oss fiskeutstyr eller annet utstyr for fiske, så jeg nøyde meg med å ta bilder før vi gikk videre...




I begynnelsen av turen går veien langs vannet, slik at man ser vannspeilet nesten hele tiden. Etterhvert trekker veien seg lengre opp i åsen, og vi forlater vannet. Ca 2 km etter at vi forlot bilen, stenges veien av en bom, og det er slutt på den delen av veien som er åpen for alle. Her er det også anlagt en badeplass/ rasteplass på en luftig odde.




Vi, som er til fots, fortsetter forbi bommen. Veien forlater nå vannet, og vi går opp i høyden. På toppen deler veien seg, og veien opp til høyre er merket med "Tursti". Jeg er ikke sikker på hvor den veien fører, da jeg aldri har fulgt den. I følge kartet, så går den forbi ett sted som heter Skøyensetra, og stopper noen hundre meter lenger opp i lia. Vi velger veien som fortsetter rett frem.


Morttjennet



Rabbillveien

Etter at vi har gått ca 5,5 km, så kommer vi ned til Rakeieveien. Dette er rv479, og det er til tider mye trafikk her. Spesielt tømmerbiler. I dag som det er søndag, så møtte vi to biler på hele strekningen :)


Handsjøen


Da vi kom ned til Rakeieveien, tok vi en liten avstikker ned til vannet på andre siden av veien. Dette er Handsjøen, som er siste sjø i ett belte med innsjøer bestående av Gørrtjern, Romsjøen, Kjeppen og Handsjøen. Fra Handsjøen går elva Handsjøåa som renner ut i Bjørknessjøen ved Rakeie.

Herfra er det bare å følge Rakeieveien de siste 4 km tilbake til Rakeie.

Rakeieveien

Rakeieveien

Nedre Rakeie

Brua i krysset Rabbillvn og Rakeievn

En fin tur som passer for alle. Det er grusvei hele strekningen, og ingen krevende stigninger :)
Som vanlig legger jeg ut turloggen:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...