onsdag 2. oktober 2013

Tangen hyttefelt

Rundt Tangåsen

7,3 km

Grusveien inn til Tangen hyttefelt er en strekning jeg har gått mange ganger, og da helst på vinterstid. Mest fordi veien er brøytet, og det er manko på turmuligheter på vinteren hvis man ikke skal ha ski på beina...

I dag tenkte jeg at jeg skulle gå opp turen, slik at jeg fikk sikret meg gps-loggen. Dette er egentlig en "frem-og-tilbake" tur, da jeg har pleid å gå veien inn helt til den stopper, snu, og ta samme vei tilbake. Helt tilfeldig oppdaget jeg på en tidligere tur inn her, en liten sti som fortsatte ut i periforien.... det er alltid spennende. Jeg hadde ikke tid til å utforske dette noe mer den gangen, men det tenkte jeg at jeg skulle gjøre i dag.



Jeg parkerte bilen på utsiden av bommen, ved Settetjern langs Sør Mangen-veien, og gikk innover mot hyttefeltet.


Linken kan ses i bakgrunnen
Hyttefeltet ligger i ett område som kalles Tangåsen på Søndre Mangen. Denne såkalte "åsen" er egentlig bare en kul i terrenget, omgitt av flere store myrområder. Langmyra, Midtfjellmosan, Tangemosan, Holtemyr... Vil tro at myggen trives godt i dette området en varm sommerdag.

Jeg fulgte grusveien helt inn til den stoppet i en snuplass. På veien har jeg passert flere avstikkere, som leder inn til andre deler av hyttefeltet. Jeg holdt meg derimot på den veien som gikk rett fram hele tiden. Om dette er hovedveien er ikke godt å si, men hver gang jeg kom til ett kryss, så valgte jeg den som fortsatte rett frem.

Da jeg kom fram til snuplassen, fant jeg først ikke stien jeg hadde lokalisert forrige gang jeg var her. Jeg mente å huske at den fortsatt rett frem, men den stien som gikk der ledet rett ned til en hytte. Etter litt leting frem og tilbake, fant jeg en utydelig sti som gikk ned skarpt til venstre. Den så interessant ut, så den fulgte jeg :) Jeg gikk bare noen meter, før stien vokste og ble til en tydelig atv-sti. 


Stien endte opp på en ny grusvei. Eller mer presis; en kjerrevei. Her var det på tide med en pause, slik at kartet kunne inspiseres. I følge kartet kunne jeg følge denne nye veien helt inn til Mikkelrud på Nord Mangen. Det var jo ikke hensiktsmessig for meg som hadde bilen stående på Sør Mangen-veien! Ergo måtte jeg finne en måte å komme meg rundt, og tilbake til utgangspunktet. Helst uten å gå samme vei tilbake som jeg kom...

Jeg bestemte meg for å følge veien ett stykke videre, for så å krysse Larstjernåsen via ett lite vann som heter Tangtjern. Derfra skulle det gå en sti tilbake til hyttefeltet, men en annen del av feltet enn jeg kom. Som tenkt, så gjort...

I følge kartet skulle det stå en liten bygning langs veien jeg gikk på. Denne bygningen peilet jeg meg ut for å bruke som utgangspunkt, før jeg skulle begynne turen gjennom skogen. Slike vilkårlige kryssinger gjennom skog og mark skremmer meg ikke, sålenge jeg har kart og kompass, eller gps med meg. 

Ikke vet jeg, men det er nok mulig at andre før meg har tenkt samme tanke, for da jeg kom fram til denne bua så gikk det en sti inn i den retningen jeg hadde tenkt å krysse. Så beleilig, tenkte jeg, hehe. Da var det bare å følge stien.


Stien tok oss, etter litt stigning, opp til nye myrområder (ikke overraskende akkurat). Det hender jo at jeg følger stier som dukker opp, også finner jeg ut at de plutselig forsvinner, eller svinger av i helt feil retning etterhvert. Men denne tok oss rett til Tangtjern. Perfekt.


Tangtjenn lå som ett idyllisk lite tjern midt uti ikkeno. Det var ingen strandsone som jeg kunne se, så jeg gikk ikke ned dit. Er vel bare ett vannhull i myra, uegnet som badevann. Fritz fikk da heller ikke lov til å hoppe uti :)

Vi fulgte stien forbi tjernet, og kom opp på grusvei igjen. Ved å følge grusveien, kom vi ned på "hovedveien", og kunne følge denne tilbake til bilen. En fin, ikke så lang tur, på varierende underlag.

God tur!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...