fredag 4. oktober 2013

Gal schæfer...

Rundt Havsjøen, Nordre Mangen

15 km

Nord Mangen byr på ett eldorado av flotte turmuligheter. I dag tok jeg med bikkja og gikk en runde jeg også har logget som sykkeltur tidligere, bare da er turen en drøy mil lengere. Nå som jeg går, så kjører jeg inn til bommen ved Havsjø-veien (Damtjenn). Nå er jeg så heldig at jeg har frikort for kjøring på alle skogsveiene til Stangeskovene, så jeg slipper å betale veiavgift...

Grusveien slynger seg gjennom skogen ett godt stykke, før man endelig skimter Havsjøen på høyre hånd. Nå er min schæfer litt mer enn gjennomsnitlig glad i vann, så det var ingen bombe at jeg hørte ivrige plask lenge før jeg kom fram til vannet. Likevel ble jeg stående lattermild da jeg kom fram... den gale hunden løp frem og tilbake i ivrige krumspring og byks så vannspruten sto. Plutselig stoppet han, kikket på meg, og satte avsted igjen. Helt uprovosert hoppet han gjennom vannet, frem og tilbake, hehe. Dette måtte det bare bli en bildeserie av :)











Jeg fikk nå omsider med meg bikkja, og vi kunne fortsette turen.
Etter 2,5 km kommer man til ett veiskille. Til venstre går veien mot Sætertjenn og setra Grønnerud, men jeg fortsetter rett fram og kommer etter ca 500m fram til en av utleiehyttene til Nordre Mangen gård.


Veiskillet

Utleiehytta til Nordre Mangen gård
Vi fortsette bare forbi, og følger grusveien. Veien følger elva Skålåa der den bukter seg som en slange gjennom terrenget. Ett stykke lengere opp vider elva seg ut ett kort stykke, Stor-Fløyta, før han trekker seg sammen igjen. 

Man passerer en lita hytte på høyre hånd, og ca 400m etter den går det en sti ned til høyre. Den er ikke umiddelbart lett å se, selv om den er merket med sykkel-skilt.


Brua over Skålåa

Skålåa
Stien går ned på en liten bro, som man må bruke for å krysse elva. Vel over på den andre siden, tar man til høyre når man kommer ut på grusvei igjen. Denne veien, Havsjømoveien, tar oss parallelt med elva igjen, bare motsatt vei. Jeg følger veien helt ned til Havsjøen.

Havsjø
Veien passerer endel hytter, og gården Havsjømoen. Ca 6 km etter at vi tok oss over brua, kommer vi inn på Ljøner veien. Vi tar til høyre. Den er mer trafikkert, så jeg velger å ta Fritz i bånd. Det er ikke ofte jeg treffer på biler der, men de få som kjører, de tror det er rally...

Veien følger stort sett Havsjøen hele veien, noen steder nærmere vannet enn andre steder. Ett fint sted åstoppefor en rast, er etter ca 1,5km. Vi passerer en hytte på toppen, og går ned bakken med noen svinger. I bunnen av bakken går veien nesten helt ut til vannet. Rett ut der står en benk strategisk plassert i vannkanten.

Fin rasteplass

Havsjø

Herlig utsikt over vannet fra benken.

Etter en god pause, så trasker vi videre. Nå er det bare å følge veien hele veien tilbake til der vi parkerte bilen.

Hvis du vil ha sporloggen, så finner du den her.
God tur!


View Havsjø-runden, N Mangen by Raggdog on Breadcrumbs

Powered by Breadcrumbs: manage, edit and share GPS tracks for free.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...