torsdag 26. september 2013

Tresjøene

Tresjø-runden

10 km

Skogene rundt Ulviksjøen er ett forholdsvis uoppdaget område for meg. Hvis jeg er på tur på disse kanter, så er det enten rundt vannet og over Revtjennhøgda mot Nord Mangenveien, eller over Åsnes setra, Bergersetra, mot Ovlien. Og da er det på sykkel. Skal jeg ut å gå, så ender det stort sett alltid med Tresjø-runden. Ikke at det er noe galt i det altså, det er en kjempe fin tur :) Men jeg trenger kanskje utvide horisonten min litt, hehe...

I dag ble det derimot Tresjøene, får ta horisonten en annen dag...
Tresjøveien er bomvei, så jeg parkerer på utsiden av bommen, logisk nok. Tar man denne veien helt til enden kommer man ut på rv 175, i nærheten av Auli. Jeg derimot går på grusveien bare til jeg har passert det første vannet, Kalven. Der pleier vi å ta en liten stopp, slik at schæfer'n får dyppet pelsen.

Kalven
Etter at vi har passert vannet, går det en sti inn til høyre. Det er begynnelsen på Tresjø-runden :) 
Det er ikke såmye å si om turen egentlig, annet enn at stien slynger seg mellom innsjøene Vestre Tresjøen og Østre Tresjøen. Stien går på variert underlag, med endel myr. I perioder med mye nedbør må man regne med å bli våt på bena.


Vestre og Østre Tresjøen er forbundet med en demning. Demningen fungerer som bro for oss turgåere. Slusene som en gang var i bruk er forlengst ødelagt, men man kan fortsatt se rester etter sveivhjul og annet drivverk.




Ca 1km etter demningen kan man ta en liten avstikker ned til vannet. Ikke langt fra stien ligger det en gapahuk/ hytte som er åpen for alle. Fortsetter man forbi gapahuken, kommer man ned til en fin rasteplass i vannkanten. Ypperlig sted for en pause.


Tresjøene kan også by på minner fra krigens dager. En informasjonstavle er satt opp ved en rusten jerndings. Den forteller om ett flyslipp våren 1945, som skulle forsyne hjemmefronten i området med våpen og ammunisjon.



Tresjø-runden har mange idylliske bukter og viker, og det skorter ikke på vakre fotomotiver. Etter nok en drøy kilometer kommer man til en ny demning, eller det vil si restene etter en. Her er det også en liten bro, og vannet føres fra den ene delen av innsjøen, via en liten elv, til den andre delen.








Herfra er det bare noen hundre meter igjen av stien, før man igjen er på Tresjøveien. Man tar da til venstre, og følger veien helt tilbake til bilen...

Jeg har flere ganger opplevd at sporloggen ikke vises i innlegget. Har du problemer med å se sporloggen, kan du gå direkte til kilden - for å si det slik... [ Klikk her...Linken åpnes i nytt vindu ]


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...