fredag 15. mars 2013

Soloppgang over Ulviksjøen

Sjøen rundt på isen

7,4 km

Hva er det som gjør at en person frivillig står på isen kl 0700 en morgen?

Noen ganger så får jeg slike innfall som gjør at samboer bare rister oppgitt på hodet. Dagen i dag er en slik dag. Det vil si, det var dagen i går som ideen ble til, og som forårsaket hoderistingen...: Jeg ville se soloppgangen på Ulviksjøen, jeg ville fotografere begivenheten, og jeg ville gå rundt vannet på isen.



Samboer var ikke udelt positiv til forslaget, men når jeg først har kommet på en slik god ide, så skal det litt til før jeg skifter mening. Jeg hadde vært opp ved Ulviksjøen for ett par dager siden, og sett at vannet var nesten snøfritt. Isen lå blank og innbydende, og nesten ropte på meg.

Når jeg pratet med noen isfiskere fikk jeg vite at isen var 50-80cm tykk, så det skulle da ikke være noen fare. Hvis samboer mente det var fare for at jeg kunne gå gjennom isen, så tok jeg det som en kraftig fornærmelse. En bil ville ikke gått gjennom isen!





Derfor sto jeg å speidet utover isen en tidlig morgen i mars. Det var mørkt, klokken viste 0730, og det var bare en svak lysstripe i øst som indikerte at solen var på vei opp.

Alle bildene er tatt mellom kl 0750 og 0918. Kameraet jeg bruket var Canon EOS 600D, med Sigma 18-200mm. Bildene på bloggen er optimalisert for web, så kvaliteten er ikke superbra...

Om turen er det ikke mye å si, men telefonen min logget turen, og endomomdo laget en gpx-fil som jeg presenterer helt til sist i innlegget.

Hvis andre lar seg friste til å stå ute en tidlig morgen for å gå tur på isen, så kan jeg virkelig anbefale det.




































View Ulviksjøen rundt på isen by Raggdog on Breadcrumbs

Powered by Breadcrumbs: manage, edit and share GPS tracks for free.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...